Разследване на „духовните лечители“, малтретиращи сексуално жени

Разследване на „духовните лечители“, малтретиращи сексуално жени

август 9, 2023 0 By sredata

Скрит свят на сексуално насилие и експлоатация от мъже, работещи като „духовни лечители“, разкри BBC Arabic.

Духовното лечение, известно още като „лечение с Корана“, е популярна практика в арабския и мюсюлманския свят. Най-вече жените посещават лечители – вярвайки, че могат да разрешат проблемите си и да излекуват болестите си чрез прогонване на зли духове, известни като „джинове“.

Свидетелствата, събрани от BBC, от 85 жени за период от повече от година, посочват 65 така наречени лечители в Мароко и Судан – две страни, където подобни практики са особено популярни – с обвинения, вариращи от тормоз до изнасилване.

Прекарахме месеци в разговори с неправителствени организации, съдилища, адвокати и жени, събирайки и проверявайки истории за насилие, пишат от BBC. Репортер под прикритие, която се подложи на лечение с такъв лечител за нашето разследване, бe интимно докосната, преди да избяга от мястото на „лечение“.

Далал (не е истинското й име) потърсила лечение за депресия от духовен лечител в град близо до Казабланка преди няколко години, когато била в средата на 20-те. Тя казва, че лечителят й е казал, че депресията е причинена от „любовник на джин“, който я е обладал.

На индивидуална сесия „лечителят“ я помоли да помирише аромат, който каза, че е мускус, но сега тя вярва, че е някакъв вид наркотик, защото загубила съзнание.

Далал, която никога преди не е имала сексуален опит, казва, че се събудила, за да открие, че бельото й е свалено и осъзнала, че е била изнасилена. Тя казва, че започнала да крещи на raqi (кораничния лечител), питайки го какво й е направил.

„Казах: „Засрами се! Защо ми причини това?“ Той каза: „За да накараш джиновете да напуснат тялото ти.“

Тя казва, че не е казала на никого какво се е случило, тъй като се срамувала и била сигурна, че ще бъде обвинена. Когато няколко седмици по-късно открила, че е бременна, била ужасена. Дала, каквото й е анонимното име, дори мислила да посегне на живота си. Когато казала на лечителя за бременността, той отговорил, че джинът трябва да я е забременил. Далал казва, че е била толкова травмирана от преживяното, че когато бебето й се е родило, е отказала да го погледне, да го прегърне или дори да му даде име, и го е дала за осиновяване.

Тя сподели, че ако семейството й разбере какво й се е случило, ще я убият. Много от жените, с които разговаряхме, казаха, че се страхуват, че самите те ще бъдат обвинени, ако съобщят за насилието си, и следователно много малко са казали на семействата си, камо ли на полицията. Някои казаха, че също се притесняват, че съобщаването на случилото се може да провокира джиновете да им отмъстят, пише още медията.

В Судан жена на име Саусан разказа, че когато съпругът й напуснал семейния дом, за да живее с втората си жена – както е неговото право според шариата (ислямския закон) – тя се оказала лишена и се обърнала към лечител за помощ. Тя каза, че се надявала той да й даде някакво лекарство за съпруга й, което да го накара да се отнася по-добре към нея.

Но не очаквала предложеното от него лечение.

„Той каза, че ще прави секс с мен и ще използва получените телесни течности, за да приготви отвара, с която да нахраня съпруга си. Препоръката му предполага, че е „безстрашен“, каза тя.

„Той беше уверен, че няма да го докладвам на полицията или съдилищата, нито дори на съпруга си.“

Саусан, жена от Судан, каза, че лечителят й е предложил секс с него да й помогне да се помири със съпруга си. Снимка: BBC

Саусан казва, че е напуснала сеанса веднага и никога не се е върнала. Не съобщила за деянието му.

Три от 50-те жени, с които разговаряхме в Судан за експлоатация или малтретиране, посочиха един и същ религиозен водач – шейх Ибрахим. Една от жените, чието име не назоваваме, каза, че той я е манипулирал да прави секс с него. Друга, Афаф, ни каза, че е трябвало да го отблъсне от себе си, когато поискал да прави секс с нея. Тя каза, че се е чувствала безсилна.

„Хората не приемат, че шейховете казват и правят тези неща. Те не вярват. Как мога да намеря свидетели? Никой не ме е виждал в стаята с него.“

И така, журналист под прикритие, работещ с екипа на BBC, се съгласи да посети Шейх Ибрахим в опит да събере повече доказателства.

Репортерката, под името Рийм, се представила като клиентка, страдаща от безплодие.

Шейх Ибрахим казал, че ще каже молитва за нея, и приготвил бутилка с „лечебна вода“ – известна като „махая“, за да я вземе вкъщи и да я изпие.

Рийм казва, че след това се преместил да седне изключително близо до нея и сложил ръката си на корема ѝ. Когато тя го помолила да махне ръката си, той просто я преместил надолу по тялото й, върху дрехите й, към гениталиите й. В този момент репортерката избягала от стаята.

„Бях наистина потресена от него“, заяви Рийм след сеанса. — Имаше тревожен вид.

Тя казва, че чувства, че поведението му предполага, че това не е първият път, когато се държи по този начин.

BBC разпита шейх Ибрахим за случилото се с Рийм. Той отрече да е тормозил сексуално или нападал жени, търсещи помощта му, и внезапно прекрати интервюто с медията.

Шейх Ибрахим опипа репортерката под прикритие на Би Би Си. Снимка: BBC

Една жена, която предлага алтернатива на тези, които искат духовно изцеление, без риск от експлоатация, е Шейха Фатима.

Базирана близо до Хартум, тя е отворила лечебен център само за жени. От 30 години това е едно от малкото места, където жените могат да изпитат рукя или изцеление от други жени.

BBC получи достъп до това лично пространство. „По време на посещение беше интензивно да гледам как жените около мен губят всякаква представа за обкръжението си. Шейха Фатима ми казва как жените могат да бъдат уязвими в това състояние, което позволява на други лечители да се възползват от тях“, разказва пратеникът на медията.

„Много жени ни казаха, че вярват, че шейхът извлича дявола, като ги докосва. Мислеха, че това е част от лечението“, казва тя. „Шокиращо е това, което чувате от тези жени.

Обърнахме се към политическите власти както в Мароко, така и в Судан с нашите доказателства.

В Судан д-р Алаа Абу Зейд, ръководител на отдела за семейство и общество в Министерството на ислямските въпроси, първоначално не беше склонен да повярва, че толкова много жени са съобщили за преживявания на насилие. Но той призна, че липсата на регулация в духовното изцеление означава, че то „причинява хаос“ и че ролята се използва като „професия за тези, които нямат работа“.

Той сподели пред BBC, че е проучвал регулирането му в миналото, но че политическата нестабилност в страната означава, че в момента това не е приоритет.

В Мароко министърът по ислямските въпроси Ахмед Туфик каза, че не вярва, че има нужда от отделно законодателство по отношение на духовните лечители.

„Трудно е да се намесим законно в тези въпроси. Решението е в религиозното образование и проповядване“, заяви министър Туфик той.

Въпреки всички доказателства, които сме събрали, мароканските и суданските власти не са склонни да предприемат действия. Така че върху жените остава тежестта да говорят срещу тези, които се крият зад лечителска професия.

Видео – ТУК

Превод: sredata.bg