Ники Сотиров: Театърът е безсмъртен и той е над всякакви вируси!

Ники Сотиров: Театърът е безсмъртен и той е над всякакви вируси!

септември 26, 2021 0 By sredata

„Младата аудитория е тази, която дава енергия и вяра, тя дава импулс на културата в тези пандемични времена“, твърди актьорът

Ники Сотиров е български актьор завършил актьорско майсторство във ВИТИЗ „Кръстьо Сарафов“ през 1980 г. Работил е в студио „Пантомима“ към театър „Сълза и смях“. През 1984 година той печели награда „За най-добър мим“ и „Голямата награда“ на фестивала в Арецо, Италия, както печели и награда „За млад актьор“ за участие във филма „Вибрации“.

Прочутият актьор играе в „Антихрист“ в Нов Театър и „Три котки на покрива“, както и в множество български и световни кино- продукции, от които – „Адаптация“, „11А“, „Седем часа разлика“, „Фаворитът 3“ с участието на Скот Адкинс, „Механикът“ с Долф Лундгрен, „В името на Краля: последната мисия“ с главна роля на Доминик Пърсел.

Г-н Сотиров, бори ли се театърът с коронавируса?

Театърът винаги е надвивал всякакви вируси – коронавируси, вируси, които са били през Средновековието, чума, всякакви пандемии. Театърът е безсмъртен. Той е дете на Бога и никакви зарази не могат да го притеснят, камо ли да го спрат или заличат. Утре няма да има пандемия, но винаги ще има театър.

В каква роля си представяте вируса на сцената?

Вирусът на сцената дори няма да бъде от миманса, той е много лош самодеец, статист, който никога не може да бъде актьор. Фалшив е, колкото и да му се иска да бъде органичен. Той е временен, никога няма да може да достигне класиката и таланта на великите актьори в целия свят.

Младите и театърът – какво търсят и какво може би не намират?

Винаги съм обожавал диалога с младите. Те имат какво да научат от мен и точно толкова има какво да науча от тях. Сверяваме си часовниците. Това е една аналогия на генерации.

Имам предвид, сравнение и обмен на химия и енергия, на ценностни системи и стойностни системи.

Разбира се, критериите за морал и за изкуство, и за човешките отношения на различните генерации е различно. Това е една приемственост, която аз винаги съм адмирирал и винаги съм искал тя да се случи.

Изключително вярно е, че младият човек, утре, ще постигне това, което моята генерация не е могла, като чисто човешка реализация и разбира се като арт-реализация, като имам предвид – кино, театър, музика поезия, живопис.

Вярвам, че утрешната генерация ще бъде по-успешна, така трябва да бъде, такава е логиката на диалектиката, която ни е дал Бог.

Губи ли се младата аудитория сред публиката в театъра днес?

В никакъв случай. Точно младата аудитория е тази, която дава енергия и вяра, тя дава един импулс, инерция на културата в тези пандемични времена.

Мисля, че младият човек е най-голямата превенция на всякаква пандемия и вируси.

Как ще коментирате клишето: „Смехът ще спаси света“ и проваля ли го тъгата?

Според мен, красотата ще спаси света и самоироничното чувство за хумор. Самоиронията е велико изкуство.

Без чувство за хумор този свят още утре няма да го има. То дава онази поетична квинтесенция на света, от която той се нуждае.

Тъгата е неизменен реквизит на всяка една човешка душа, но самоиронията и тъгата са Ин и Ян – действие и противодействие. Така е устроен света, за да има някакъв духовен и енергиен баланс, дори арт-баланс. Едното не може без другото. Не тревожи тъгата, докато тъгата не разтревожи теб.

Интервю на Николай Самоковски