Запознайте се с българина създал дизайна на военен електрически скутер за Украйна(СНИМКИ+ВИДЕО)

Запознайте се с българина създал дизайна на военен електрически скутер за Украйна(СНИМКИ+ВИДЕО)

ноември 25, 2024 0 By Desi

 

Николай Балимезов е български дизайнер, специализиран в транспортния дизайн. През 2017 година завършва НГПИ “Св. Лука” в София, а 4 години по-късно Istituto Europeo di Design в Торино със специалност транспортен дизайн. Работил е по иновативни проекти, включително електрически скутери, използвани от украинската армия. Неговият подход съчетава естетика и функционалност, с акцент върху устойчиви и ефективни решения за мобилност. В момента развива проекти в областта на електрическите велосипеди базиран в Базел, а в същото време подготвя и дизайна на нов автомобил за международния пазар.

– Г-н Балимезов, как се появи идеята Ви за военен скутер?

– Идеята за създаването на електрическия скутер Mospera, който се използва от украинската армия, се роди още преди руското нападение през 2022 г., но е важно да обясня как се стигна дотам. Латвийците и днес разбират много по-добре заплахата от Русия в сравнение с нас българите, защото много добре помнят зверствата и опитите да бъдат унищожени. Живеейки в Рига, виждам как паметта за депортираните в Сибир и репресиите на ЧК са оставили много дълбоки следи. Това напомня отношението на българите към Османската империя, в известен смисъл. Малко хора знаят, че освен руснаците, и хиляди латвийци са помагали за българското освобождение, което обаче рядко се споменава.

В същото време от малък исках да се занимавам с автомобилен дизайн, което ме отведе в НГПИ “Св. Лука” и после в IED Torino с транспортен дизайн, където пък срещнах легенди като Джорджето Джуджаро (италиански автомобилен дизайнер) и Крис Бенгъл (американски автомобилен дизайнер). Въпреки трудностите и кризата за работа в индустрията, особено след пандемията, успях да намеря своя път. Приятел от университета ме покани в Латвия по време на ковид епидемията, за да работим заедно по проект за електрически мотоциклет, което пък доведе до разработването на електрически скутер, проект, който се оказа много по-успешен и с реален потенциал.

Въпреки че проектът не беше автомобил, за пръв път имах свободата да работя по начина, за който винаги съм мечтал — не само върху естетиката, но и върху функцията, архитектурата и конструкцията. Получих пълна свобода да определя всичко: от позицията на батерията и мотора до рамката и окачването. Започнахме от прототип, който беше тежък и непрактичен, с грозен дизайн и лоша функционалност.
– С какво тези превозни средства допринасят на украинската армия?

– В началото собственикът на компанията производител искаше да направим единствено козметични подобрения, но аз настоях да започнем от нулата. Вместо просто още един скутер, проектът се превърна в мощно и функционално превозно средство, способно да достига 100 км/ч, с пробег от 300 км, батерия е с мощност 10,000 вата и работи при температури от -20°C до 60°C и възможността да се сгъва и побира в багажник. Също така батерията се зарежда от 5 до 10 часа, гумите са големи и проходими, а товаримостта му е до 200 кг. С това резултатът надмина очакванията ми.
Технически спецификации

Тогава осъзнахме, че има военен потенциал, заради скоростта, пробега, компактните си размери и малка термална видимост. Поне дузина бяха закупени от Латвийското правителство и дарени на Украйна в края на януари 2023 г. в знак на подарък на президента Володимир Зеленски. Сега украинските сили ги използват главно, за да доставят амуниции до фронтовата линия. Знам също така, за поне един войник, чийто живот е бил спасен с помощта на скутера, а вероятно има и повече.
Скица на дизайна на скутера

– Каква е цената на едно такова военно превозно средство и ремонтира ли се то?

 
– Базовата цена на един такъв скутер е около 9200 – 9300 долара в официалния сайт на компанията, като тя се покачва в зависимост от разцветката, също така и дали има нужда от допълнително батерия, ремарке или пък седалка за по-дълги разстояния.

Скутерът на Mosphera не е капризен по отношение на обслужване, но първо нека отбележа, че компанията има гаранция и следгаранционно обслужване, освен това всички необходими части ги поддържаме. Но ако трябва да бъда честен батерията е доста издръжлива, а може би единствените други два необходими консуматива, нуждаещи се от поддръжка са гумите и спирачките, които пък биха били заменими с други такива, различни от нашето производство.
Украински военни на скутери Mosphera
https://x.com/SprinterFamily/status/1668293402499112963?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1668293402499112963%7Ctwgr%5E1cd4ca87c581df3b5e4c4f9c8ba0d584a16b3d49%7Ctwcon%5Es1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.sofx.com%2Fukrainian-forces-request-more-e-scooters-for-battlefield-operations%2F

– Известно ли Ви е, дали са купувани електрически тротинетки от други държави и с каква цел?

– Не се интересувам толкова от продажбата, колкото ако мога да бъда наясно, че това превозно средство изпълнява своята функция. Попадал съм на статии, в които пише, че португалски куриерски компании са купили десетки бройки, знам, също така, че латвийското правителство е раздало на полицейските управления, дори земеделци използват скутерите Mosphera, за да се придвижват през земите си. Също така и в Щатите съм виждал, че ги използват.
 
– Какви са бъдещите проекти, върху които работите и биха ли намерили те място отново в армия?

– Тази година започнах да се занимавам с дизайна на електрически велосипеди и вело продукти за едно малко студио в Базел на име Fjeld. Плановете ми не се определят дали ще помагам или не на специфичен контингент. Ще се радвам да направя нещо, което ще бъде функционално за хората, било то за армия, полиция или просто куриерска фирма. Също така от скоро работя по дизайна на една кола, за която все още не няма да издам повече.

Mosphera – a Military Grade e-scooter(https://youtu.be/u9FvYoNjRgQ)

Интервю: Николай Самоковски, MEDIAMALL.info

Още новини четете в категория